› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu
NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Institut pro mediaci a pracovní vztahy
Každý konflikt může mít správný konec
Každá mediace je pochopitelně jiná. Facilitativní mediace však obvykle probíhá v 5 fázích. Co přesně se v jednotlivých krocích řeší?
Každá facilitativní mediace by měla začít takzvaným úvodním slovem mediátora. V rámci toho mediátor klienty seznámí s tím, co přesně se na mediaci bude dít. Rovněž to pomůže, aby se strany sporu alespoň částečně seznámily s daným prostředím a mediátorem. A také aby se trochu uklidnily.
V rámci úvodního slova by měl mediátor stranám vysvětlit, jaké 3 základní principy mediace ctí. A také jim vysvětlit, že mediace je proces, který nechává plnou odpovědnost za výstup z jednání na nich samotných. Zároveň klientům řekne, jakou roli v celém procesu zaujímá on. A také jim může sdělit, jak přibližně bude mediace probíhat. Úvodní slovo zkrátka slouží pro ujasnění všech informativních a organizačních nejasností.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Kolik v praxi stojí nařízené setkání s mediátorem a mediace
V druhé fázi mediace mluví klienti výhradně na mediátora, nikoliv na sebe. Mediátor se tak může plně seznámit s tím, co se z pohledu jednotlivých stran stalo, jak přesně to klienti vnímají a co to pro ně znamená.
Klienti se v řeči střídají a nemusí se tedy obávat, že by nedostali svůj prostor. Mediátor si v této fázi musí hlavně ujasnit, zda klienty správně chápe a jaké jsou tedy jejich skutečné potřeby.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Víte, o čem poučit strany konfliktu před zahájením mediace?
Ve třetí fázi již mohou strany sporu mluvit spolu. Promluví si tak o tom, co přesně potřebují vyřešit. A učiní rozhodnutí, jaké téma budou v rámci mediace řešit jako první.
Ve čtvrté fázi mediace přichází na řadu hledání jednotlivých možností a řešení. Hledají se takové možnosti, které by byly v souladu s potřebami stran. Zároveň dochází k vyjednávání, aby dané řešení bylo akceptovatelné pro všechny zúčastněné strany sporu.
Jakmile dojde k nalezení tohoto řešení, začíná další diskuze. Ta se týká toho, co se bude dít, když něco případnou dohodu ohrozí. Nebo když jim něco trvale či dočasně znemožní dohodu plnit.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Čeká vás mediace z pozice klienta? Zjistěte, jak se na ni připravit
Na závěr dochází k sepsání mediační dohody. Jelikož se jedná o dohodu stran, diktují mediátorovi její obsah právě strany sporu samotné. Drží se přitom toho, na čem se domluvily v předchozí fázi facilitativní mediace.
Úkol mediátora spočívá v sepsání mediační dohody. Po kontrole její finální verze ji vytiskne. Následně si ji strany sporu mohou vzít na konzultaci k někomu, komu důvěřují. Mediační dohoda totiž nemusí být podepsána okamžitě po jejím vytvoření. Zapsaný mediátor má ovšem povinnost dohodu stran vždy podepsat a připojit k podpisu i datum.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Na čem je závislá délka mediace?
Pronikněte do světa mediace blíže. Vyberte si některý z prakticky zaměřených kurzů a naučte se ostatním pomáhat řešit jejich konflikty.
© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
…ať už vám žádný tip a rada neunikne.
Beru na vědomí, že odesláním žádosti o zařazení do seznamu příjemců newsletteru dávám výslovný souhlas ke zpracování mých osobních údajů – e-mailové adresy. Tento souhlas uděluji do doby jeho odvolání (tj. na dobu neurčitou). Jsem srozuměn/a s tím, že se mohu kdykoli odhlásit ze seznamu příjemců newsletteru zasílaného společností Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o., IČ: 06771173. Odhlášení provedu kliknutím na tlačítko „odhlásit odběr“, které je uvedeno v zápatí každého e-mailu obsahujícího novinky.