› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu
NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Institut pro mediaci a pracovní vztahy
Každý konflikt může mít správný konec
Umět mluvit a umět komunikovat rozhodně není to samé. V tomto článku se proto na rozdíly zaměříme. Také se dozvíte, z čeho se komunikace skládá a jak se naučit s lidmi správně jednat.
Autorkou tohoto článku je Jitka Morávková.
V dnešní době se tématem jednání s lidmi zabývá spousta knih, blogů a doporučení. Zpravidla v nich najdete informace o tom, jak s lidmi jednat, jak sebejistě mluvit a jak být při projevu sebevědomí. Stejně tak existuje spousta publikací, které jsou zaměřené na komunikaci (např. s dětmi, nadřízeným apod.). Abyste mohli komunikovat, potřebujete umět mluvit. Jedno bez druhého možné není.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Kdy přistoupit ke kompromisu a kdy naopak nikoliv
Každý z nás se učí mluvit již od narození. Postupně se učíme tvořit slabiky, slova a jednoduché věty. Rodiče jsou přitom pro děti prvními učiteli. Později se tato dovednost piluje ve školce, škole a v rámci nejrůznějších volnočasových aktivit.
Abyste však dokázali správně komunikovat, nestačí vám pouze umět mluvit. Aby mohla být komunikace plynulá, příjemná, otevřená a obohacující, je nutné vědět, jaký je její význam a z čeho všeho se skládá.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Kdo může v České republice vykonávat práci mediátora
Komunikace je v podstatě souhrnem několika základních složek, mezi které patří:
Neverbální složky komunikace hrají podstatnou roli a dokáží nám sdělit mnohem více, než si možná myslíte. Takovou neverbální složkou může být například:
Jen si to představte na praktickém příkladu. Když člověk drmolí a mluví velmi rychle, pravděpodobně mu nebudete tolik rozumět jako člověku, který mluví pomalu a každé jeho slovo je srozumitelné. Stejně tak jsou lidem příjemnější přiměřená gesta, nikoliv máchání rukama do všech stran. Velkou roli hraje také to, zda se řečník dívá do očí svému protějšku nebo očima těká po místnosti. A takhle bychom mohli pokračovat.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Naučte se připravit na vyjednávání. Prozradíme vám, jak na to
Na neverbální složky komunikace mají vliv i naše nevědomé reakce, gesta a výrazy tváře. Dobrou zprávou ovšem je, že se to dá posilovat. Je však třeba si uvědomit některé situace a komunikační vzorce a následně mít povědomí o tom, jak s tím správně nakládat. Skvělé je si například svůj projev nahrát a následně si jej pustit. Díky tomu můžete lépe odhalit nedostatky, ve kterých se následně můžete zlepšovat.
Absolvujte některý z našich mediačních kurzů, které vám kromě jiného pomohou zlepšit své komunikační dovednosti. Zjistíte, co by možná šlo říct a podat jinak. Také se dozvíte, jak změnit některé zaběhnuté komunikační programy tak, aby pro vás bylo například snažší řešit konflikty na pracovišti.
© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
…ať už vám žádný tip a rada neunikne.
Beru na vědomí, že odesláním žádosti o zařazení do seznamu příjemců newsletteru dávám výslovný souhlas ke zpracování mých osobních údajů – e-mailové adresy. Tento souhlas uděluji do doby jeho odvolání (tj. na dobu neurčitou). Jsem srozuměn/a s tím, že se mohu kdykoli odhlásit ze seznamu příjemců newsletteru zasílaného společností Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o., IČ: 06771173. Odhlášení provedu kliknutím na tlačítko „odhlásit odběr“, které je uvedeno v zápatí každého e-mailu obsahujícího novinky.