› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu
NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Institut pro mediaci a pracovní vztahy
Každý konflikt může mít správný konec
Víte, co přesně se skrývá pod pojmem kompromis? Přečtěte si, v jakých situacích jej učinit lze a kdy byste se mu naopak měli vyvarovat.
Pokud nahlédneme do slovníku cizích slov, zjistíme, že je zde tento pojem definován jako „dohoda dosažená vzájemnými ústupky“. Kompromis poté může být pozitivně i negativně vnímaným řešením sporu.
Pozitivně je vnímán zpravidla tehdy, pokud díky němu dosáhneme alespoň něčeho z toho, co jsme chtěli. A naopak negativně je vnímán s ohledem na to, jak moc ústupků jsme kvůli němu museli učinit.
V praxi se často setkáváme s tím, že lidé i dlouhé roky po takovém „řešení“ cítí křivdu, zlost nebo třeba smutek.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Konflikty: proč se do nich lidé dostávají a jak je efektivně řešit
U každého sporu hraje roli závažnost, kterou má daná situace pro každého z účastníků. Kompromis totiž představuje nebolestivé řešení zejména v situacích, kdy stranám o nic závažného nejde. Úlevu může přinést i v případě, kdy by cena za „neústupek“ byla vysoká.
Ke kompromisu je možné přistoupit v případě, že všechny zúčastněné strany vědí, že je nutné se nějak rozhodnout. Ale jejich názory nejsou jednotné. Týkat se to může například otázky bydlení nebo výběru školy pro děti.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Naučte se připravit na vyjednávání. Prozradíme vám, jak na to
Ovšem v případě, kdy člověk s něčím opravdu nesouhlasí nebo něco skutečně nechce, není možné ke kompromisu přistoupit. Zároveň jej není možné učinit ani v případě, kdy je něco vyžadováno právními předpisy.
Zmínit můžeme jednoduchý příklad. Nošení bezpečnostní helmy na staveništi je ze zákona povinné. Nelze se proto domluvit na tom, že ji bude zaměstnanec nosit třeba jen v pondělí a ve středu. Takový kompromis jednoduše učinit nelze.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Emoce významně ovlivňují naše konflikty. Jak přesně?
A jak rozpoznat dobrý kompromis od toho špatného? Jednoduše podle toho, jestli s výsledným řešením budou obě strany spokojené nebo nikoliv.
Jestliže hledáme kompromis, je důležité si ujasnit, co všechno by mělo výsledné řešení obsahovat. To znamená, že si vytvoříte takový seznam toho, co je pro všechny strany sporu důležité. Soustřeďte se však na kvalitu, nikoliv na kvantitu požadavků sporných stran. Zamyslete se nad tím, která položka ze seznamu je pro vás klíčová a která naopak zase tak podstatná není.
Zjistěte více o tom, jak je možné řešit konfliktní situace. Přihlaste se na jeden z mediačních kurzů a naučte se v praxi používat jednotlivé mediační techniky.
© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
…ať už vám žádný tip a rada neunikne.
Beru na vědomí, že odesláním žádosti o zařazení do seznamu příjemců newsletteru dávám výslovný souhlas ke zpracování mých osobních údajů – e-mailové adresy. Tento souhlas uděluji do doby jeho odvolání (tj. na dobu neurčitou). Jsem srozuměn/a s tím, že se mohu kdykoli odhlásit ze seznamu příjemců newsletteru zasílaného společností Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o., IČ: 06771173. Odhlášení provedu kliknutím na tlačítko „odhlásit odběr“, které je uvedeno v zápatí každého e-mailu obsahujícího novinky.