› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu
NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Institut pro mediaci a pracovní vztahy
Každý konflikt může mít správný konec
Mediace může skončit uzavřením mediační dohody. Ne vždy to ale musí znamenat, že se klientům skutečně uleví a odejdou stoprocentně spokojení. Jak je to možné?
Klienti vstupující do mediace mají zpravidla jasnou představu o tom, čeho chtějí dosáhnout a jaký by tedy měl být výsledek jednání. V jejich postoji je mnohdy utvrzují také jejich přátelé a někdy i právní zástupci. Mohou je podporovat v tom, že právě ten jejich pohled na věc je ten jediný správný.
Během mediace však účastníci sporu mají možnost vyslechnout si pohled a argumenty druhé strany. V mnoha případech dojde k odkrytí skutečných potřeb klientů, které je možné propojit tak, aby opravdu odcházeli s úlevou. Často ale klienti přicházejí na to, že to, co chtěli na začátku, ve skutečnosti nedostanou.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Mediace jako restorativní nástroj: v čem je její přínos?
Pokud jsou klienti zaseknutí na místě a nemohou se z něj hnout, přichází zpravidla na scénu technika umožňující jim nastínit reálné možnosti dalšího řešení jejich kauzy. Téměř vždy se přitom ukáže, že pokud k dohodě nedojde, bude se muset přistoupit k soudnímu procesu. V takovém případě samozřejmě klienty čekají další náklady na soudní poplatky, právní zastoupení nebo třeba znalecké posudky. Soudní řízení se pochopitelně může protáhnout i na několik let.
Jakmile jsou vysloveny veškeré reálné možnosti řešení konfliktu, mohou si klienti zvolit jednu z variant:
Pamatujte na to, že někdy může být tím nejlepším řešením to, které je nejméně špatné. A také časově, energeticky a finančně méně náročné. V praxi se ale samozřejmě člověk hůře vyrovnává s přijetím toho „nejméně špatného“ řešení, pokud přišel s vidinou zcela jiného výsledku.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: 3 způsoby, jak lze stanovit cenu za mediaci
Úspěch mediace netkví jen ve vytvoření samotné dohody, ale také v tom, že pomáhá stranám lépe pochopit a zvážit jejich pozice, potřeby a možnosti řešení. Důležité je, aby si klienti vybrali variantu, která pro ně bude dlouhodobě nejvhodnější.
Proto se není čemu divit, když klient těžce dosaženou dohodu podepíše s frustrací a odchází naštvaný. Pokud jste se během procesu ujistili, že dohoda skutečně odráží vůli všech stran, může klient potřebovat jen čas, aby se s rozhodnutím i emocionálně srovnal.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Zkouška zapsaného mediátora: co, kdo, kde a jak?
Chcete se naučit prakticky používat jednotlivé mediační techniky? Zajímá vás o mediaci více? Vyberte si z nabídky našich kurzů.
© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
…ať už vám žádný tip a rada neunikne.
Beru na vědomí, že odesláním žádosti o zařazení do seznamu příjemců newsletteru dávám výslovný souhlas ke zpracování mých osobních údajů – e-mailové adresy. Tento souhlas uděluji do doby jeho odvolání (tj. na dobu neurčitou). Jsem srozuměn/a s tím, že se mohu kdykoli odhlásit ze seznamu příjemců newsletteru zasílaného společností Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o., IČ: 06771173. Odhlášení provedu kliknutím na tlačítko „odhlásit odběr“, které je uvedeno v zápatí každého e-mailu obsahujícího novinky.