NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více

Každý konflikt může mít správný konec

Ať už vám
nic neunikne
Facebook YouTube

Co dělat, když klient na mediaci lže

Zkouška zapsaného mediátora

Někteří klienti mohou na mediaci přijít s tím, že vám jakožto mediátorovi budou lhát. Jaké techniky lze využít, abyste lžím a manipulaci zabránili?

Je možné na mediaci lhát?

V pozici mediátorky se často setkávám s tím, že lidé mají určité obavy a nechápou, co mediace skutečně je a není. Mnohdy si pod pojmem mediace představují jen další příležitost pro konflikt, kdy vyhraje ten, kdo umí lépe přesvědčovat nebo manipulovat. Ale opak zůstává pravdou.

Ve skutečnosti je mediační jednání prostorem pro vedení dialogu, hledání porozumění a společných řešení. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Mediační dohoda: přináší klientům skutečně úlevu a spokojenost?

Mediátor není to samé jako soudce

Lidé se mnohdy obávají toho, že mediátor bude jednomu z klientů stranit a že se nechá ovlivnit jeho charismatickou osobností. Pravdou ale zůstává, že tento strach pramení z nepochopení role mediátora. Mediátor totiž není soudce.

Nemá možnost rozhodovat ani stranit jedné osobě. Jeho role spočívá spíše v tom stát se průvodcem procesem komunikace a řešení problémů.

Nemá za úkol rozhodnout, který z klientů má pravdu a proč. Ale spíše vytvořit prostor, v rámci kterého budou moct strany sporu bezpečně vyjádřit své potřeby, zájmy a přání

Co dělat, když klient v mediaci lže

Lhaní v mediaci je zcela pochopitelnou obavou. Jak má být jednání nápomocné, pokud jedna ze stran není stoprocentně upřímná. Je však důležité si pamatovat, že pravda v konfliktech často není černobílá. Každá strana samozřejmě přichází se svou pravdou příběhu a situaci může vidět trochu jinak. 

Nicméně pokud jedna ze stran konfliktu na mediaci vědomě lže či manipuluje, může mediátor využít hned několik mechanismů. Pojďme si je představit. 

Využití přímé komunikace

V mediaci jsou vždy přítomny obě strany sporu (výjimkou jsou pouze oddělená jednání). Každá strana tedy slyší, co říká ta druhá a může na to zareagovat. Pokud tedy klient slyší něco, co není pravda, může to okamžitě zpochybnit a dát najevo svůj názor.

Otázky pro objasnění situace

Aby se mediátor dokázal v celé situaci lépe zorientovat, může stranám konfliktu pokládat otázky. Díky nim lze lépe odhalit případné nesrovnalosti a prozkoumat tvrzení obou stran. 

Zaměření se na zájmy

Mediace se zaměřuje na zájmy jednotlivých stran konfliktu, nikoliv na jejich pozice či tvrzení. I když klienti mohou lhát o určitých faktech, jejich základní potřeby bývají zpravidla pravdivé. 

Možnost ukončení mediace

Pokud jedna ze stran konfliktu nabyde dojmu, že druhá strana lže a není možné docílit férové dohody, může se rozhodnout pro ukončení mediace. 

Pamatujte také na to, že mediace není izolovaný proces. Strany mají vždy možnost řešit svůj spor také prostřednictvím jiných procesů, jako je například soudní jednání. Mediace tedy není rizikem, ale spíše příležitostí, jak spor urovnat mimosoudně. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Proč tolik lidí nedokáže říct NE

Jaká práva mají strany v mediaci

Strany konfliktu je vhodné před zahájením mediace seznámit s jejich základními právy. Jedná se zejména o to, že mediace je zcela dobrovolná. Každý účastník má proto právo ji kdykoliv ukončit, aniž by musel udávat důvod. 

Každá strana má také plné právo vyjádřit svůj pohled na věc, popsat své potřeby a také zájmy. Mediátor dbá na to, aby klienti měli dostatek prostoru pro vyjádření všeho potřebného a aby nebyli nijak umlčováni. 

Mediátor klientům nikdy nevnucuje žádné řešení. O výsledku mediace vždy rozhodují strany sporu. Pokud jeden z klientů tlačí na to, aby dohoda byla pouze podle jeho představ, má druhý klient možnost řešení odmítnout, nebo mediaci ukončit. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: 3 způsoby, jak lze stanovit cenu za mediaci

Zjistěte více

Zajímá vás více informací o mediaci a jednotlivých mediačních technikách? Vyberte si svůj kurz mediace se srozumitelným výkladem a rozšiřte své dovednosti. 

› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu

Chci upozornit

Rady, tipy a informace k řešení konfliktů a vztahů na pracovišti

Všechny články

© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby