› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu
NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Institut pro mediaci a pracovní vztahy
Každý konflikt může mít správný konec
Lidé mnohdy chodí k soudu naprosto zbytečně. I z toho důvodu jsou české soudy tak přetížené. Dalo by se přitom říct, že Češi až na výjimky neumí komunikovat a vyjednávat. To se v praxi projevuje 5 situacemi. Jaké to jsou a jak z nich ven?
Pokud někdo podává svůj návrh na řešení sporné situace, bude tento návrh odpovídat jeho potřebám a požadavkům. Nemusí to ale nutně znamenat, že taková strana chce svým návrhem druhou stranu urazit nebo zesměšnit. Může se ale jednat o zcela nevyvážený návrh.
Vždy si proto ověřte, zda se jedná o návrh k jednání, nebo zda o něm nechce druhá strana sporu vůbec diskutovat. Pokud můžete jednat, jednejte. Pokud ne, vždy můžete druhé straně říct, v čem vám tento návrh nevyhovuje, co v něm není zohledněné a co byste naopak navrhovali vy.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Jak se řeší spory metodou collaborative law
Představte si, že na svůj požadavek nedostanete žádnou reakci. Co to pro vás bude znamenat? Možná si řeknete, že tedy asi vážně budete muset jít na soud, protože jiné řešení to nemá. Nebo si řeknete, že tedy váš návrh není pro druhou stranu akceptovatelný a že budete muset popřemýšlet o jiném návrhu?
V praxi se lze setkat spíše s první zmíněnou variantou. Pokud vám opravdu jde o vyřešení situace, nechte chvíli své ego odpočívat. A napište druhé straně sporu ještě jednou s žádostí o reakci na váš návrh k jednání.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Každý konflikt ovlivňují emoce. Jak přesně?
Téměř každý, kdo někdy zažil pocit křivdy a frustrace, má tendenci se k této situaci vracet. Nějakou dobu to může být v pořádku. Pokud se vám ale něco takového stane, zeptejte se sami sebe, co byste potřebovali, abyste se mohli opět cítit skvěle. Nečekejte, že takové skvělé řešení za vás bude hledat ten druhý.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Kdy v praxi (ne)používat mediační techniky
Konflikty nemá rád nikdo. Život bez nich ale tak úplně neexistuje. Pravdou ale zůstává, že konflikt není třeba vždy řešit agresivně. Skvělým způsobem pro řešení sporů je právě vyjednávání. Schválně se zkuste zamyslet. Opravdu váš konflikt zmizí, když jej budete ignorovat? V praxi to bývá spíše opačně.
Advokát vždy pracuje v nejlepším zájmu klienta. Jen je třeba říct, že zájem klienta může mít úplně jiný rozměr, než jak ho vnímá mediátor.
Zamyslete se, kolik času jste ochotni věnovat dlouhým soudním jednáním. A kolik času svého života jste ochotni věnovat negativním pocitům, které pramení právě ze špatně řešených konfliktů. Mnohem efektivnější a rychlejší je proto daný spor vyřešit co nejrychleji, třeba za pomoci mediace.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Umění mluvit vs. umění komunikovat: jaký je mezi tím rozdíl?
Naučte se řešit spory profesionálně prostřednictvím mediace. Přihlaste se na Základní kurz mediace, který vás na to připraví během pouhých 9 výukových dnů.
© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
…ať už vám žádný tip a rada neunikne.
Beru na vědomí, že odesláním žádosti o zařazení do seznamu příjemců newsletteru dávám výslovný souhlas ke zpracování mých osobních údajů – e-mailové adresy. Tento souhlas uděluji do doby jeho odvolání (tj. na dobu neurčitou). Jsem srozuměn/a s tím, že se mohu kdykoli odhlásit ze seznamu příjemců newsletteru zasílaného společností Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o., IČ: 06771173. Odhlášení provedu kliknutím na tlačítko „odhlásit odběr“, které je uvedeno v zápatí každého e-mailu obsahujícího novinky.