NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více

Každý konflikt může mít správný konec

Ať už vám
nic neunikne
Facebook YouTube

5 fází facilitativní mediace: znáte je všechny?

Čeká vás v dohledné době takzvaná facilitativní mediace a nejste si jistí, co od ní vlastně očekávat? Přečtěte si, jak taková mediace probíhá a jakými fázemi v rámci ní postupně projdete. 

První fáze: Úvodní slovo mediátora

V rámci první fáze mediace by měla být věnována pozornost úvodnímu slovu mediátora, které však nemá žádnou speciální ani předepsanou podobu

Toto úvodní slovo slouží primárně k tomu, aby se klienti seznámili s mediátorem, prostory, i tím, co se na mediaci bude dít. V úvodním slovu by zároveň měl mediátor zmínit a vysvětlit tři základní zásady mediace, mezi které patří nestrannost, dobrovolnost a mlčenlivost. 

Mediátor rovněž klientům často vysvětluje, že mediace nechává plnou odpovědnost za výstup z jednání na stranách konfliktu. Jelikož jde o jejich životy a potřeby, je důležité, aby rozhodnutí vycházelo právě od klientů samotných. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKUmění mluvit vs. umění komunikovat: jaký je mezi tím rozdíl?

Druhá fáze: Nerušený prostor pro strany konfliktu

V rámci této fáze mluví klienti na mediátora, nikoliv na sebe. Mediátor má za úkol seznámit se s tím, co se z pohledu jednotlivých stran konfliktu stalo, jak to vnímají a co přesně to pro ně znamená. 

Klienti by se v řeči měli v ideálním případě střídat. Délka druhé fáze může být v jednotlivých případech různá. Záleží zejména na tom, jak moc klienty ovládají emoce, jak jsou otevření a jestli třeba už o sporu před samotnou mediací nějak komunikovali. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKKdo a za jakých podmínek může žádat o mediaci

Třetí fáze: Stanovení témat k jednání

V průběhu této fáze už klienti mohou komunikovat spolu navzájem. Mluví o tom, co přesně potřebují řešit a musí se rozhodnout, jaké téma budou řešit jako první. Každá ze stran konfliktu má přitom dostatek prostoru, aby na celou věc řekla svůj vlastní názor.

Čtvrtá fáze: Hledání možností a řešení

V rámci čtvrté fáze se konečně dostáváme k řešení. Hledají se takové možnosti, které budou plně v souladu s potřebami jednotlivých stran. Jakmile je řešení nalezeno, pustí se účastníci do další diskuze o tom, jak budou postupovat v případě, že tuto dohodu něco ohrozí  nebo se stane něco, co jim dočasně znemožní dohodu plnit. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKKonflikty: proč se do nich lidé dostávají a jak je efektivně řešit

Pátá fáze: Sepsání dohody

Poslední fází je sepsání mediační dohody. Jelikož se jedná o dohodu stran konfliktu, jsou to právě klienti, kteří její obsah mediátorovi diktují. Po kontrole sepsané dohody a případných opravách má mediátor za úkol vytisknout její finální verzi.

Strany konfliktu si následně mohou vytištěnou verzi vzít ke konzultaci s někým, komu věří. Může se jednat například o advokáta nebo odborníka z nějakého oboru. Klienti nemají povinnost mediační dohodu podepsat přímo v kanceláři a mohou si tedy vzít čas na rozmyšlenou.  

Jakou roli má při jednání mediátor?

Mediátor nechává klienty mluvit a sdělovat své pocity. Následně se jich může doptávat na nejrůznější otázky, aby je přiměl podívat se na celou věc z jiného úhlu pohledu. Klienti tak mohou lépe oddělit to podstatné od toho nedůležitého. Mediátor zároveň klientům pomáhá soustředit se na to, co opravdu potřebují. Společně s nimi hledá řešení, které bude nejlepší možné pro všechny zúčastněné strany.

Staňte se mediátorem i vy

Láká vás profese mediátora? Absolvujte Základní kurz mediace a naučte se během pouhých 9 dnů vše důležité, abyste mohli profesi mediátora vykonávat. 

› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu

Chci upozornit

Rady, tipy a informace k řešení konfliktů a vztahů na pracovišti

Všechny články

© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby