› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu
NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Institut pro mediaci a pracovní vztahy
Každý konflikt může mít správný konec
Čeká vás v dohledné době takzvaná facilitativní mediace a nejste si jistí, co od ní vlastně očekávat? Přečtěte si, jak taková mediace probíhá a jakými fázemi v rámci ní postupně projdete.
V rámci první fáze mediace by měla být věnována pozornost úvodnímu slovu mediátora, které však nemá žádnou speciální ani předepsanou podobu.
Toto úvodní slovo slouží primárně k tomu, aby se klienti seznámili s mediátorem, prostory, i tím, co se na mediaci bude dít. V úvodním slovu by zároveň měl mediátor zmínit a vysvětlit tři základní zásady mediace, mezi které patří nestrannost, dobrovolnost a mlčenlivost.
Mediátor rovněž klientům často vysvětluje, že mediace nechává plnou odpovědnost za výstup z jednání na stranách konfliktu. Jelikož jde o jejich životy a potřeby, je důležité, aby rozhodnutí vycházelo právě od klientů samotných.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Umění mluvit vs. umění komunikovat: jaký je mezi tím rozdíl?
V rámci této fáze mluví klienti na mediátora, nikoliv na sebe. Mediátor má za úkol seznámit se s tím, co se z pohledu jednotlivých stran konfliktu stalo, jak to vnímají a co přesně to pro ně znamená.
Klienti by se v řeči měli v ideálním případě střídat. Délka druhé fáze může být v jednotlivých případech různá. Záleží zejména na tom, jak moc klienty ovládají emoce, jak jsou otevření a jestli třeba už o sporu před samotnou mediací nějak komunikovali.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Kdo a za jakých podmínek může žádat o mediaci
V průběhu této fáze už klienti mohou komunikovat spolu navzájem. Mluví o tom, co přesně potřebují řešit a musí se rozhodnout, jaké téma budou řešit jako první. Každá ze stran konfliktu má přitom dostatek prostoru, aby na celou věc řekla svůj vlastní názor.
V rámci čtvrté fáze se konečně dostáváme k řešení. Hledají se takové možnosti, které budou plně v souladu s potřebami jednotlivých stran. Jakmile je řešení nalezeno, pustí se účastníci do další diskuze o tom, jak budou postupovat v případě, že tuto dohodu něco ohrozí nebo se stane něco, co jim dočasně znemožní dohodu plnit.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Konflikty: proč se do nich lidé dostávají a jak je efektivně řešit
Poslední fází je sepsání mediační dohody. Jelikož se jedná o dohodu stran konfliktu, jsou to právě klienti, kteří její obsah mediátorovi diktují. Po kontrole sepsané dohody a případných opravách má mediátor za úkol vytisknout její finální verzi.
Strany konfliktu si následně mohou vytištěnou verzi vzít ke konzultaci s někým, komu věří. Může se jednat například o advokáta nebo odborníka z nějakého oboru. Klienti nemají povinnost mediační dohodu podepsat přímo v kanceláři a mohou si tedy vzít čas na rozmyšlenou.
Mediátor nechává klienty mluvit a sdělovat své pocity. Následně se jich může doptávat na nejrůznější otázky, aby je přiměl podívat se na celou věc z jiného úhlu pohledu. Klienti tak mohou lépe oddělit to podstatné od toho nedůležitého. Mediátor zároveň klientům pomáhá soustředit se na to, co opravdu potřebují. Společně s nimi hledá řešení, které bude nejlepší možné pro všechny zúčastněné strany.
Láká vás profese mediátora? Absolvujte Základní kurz mediace a naučte se během pouhých 9 dnů vše důležité, abyste mohli profesi mediátora vykonávat.
© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
…ať už vám žádný tip a rada neunikne.
Beru na vědomí, že odesláním žádosti o zařazení do seznamu příjemců newsletteru dávám výslovný souhlas ke zpracování mých osobních údajů – e-mailové adresy. Tento souhlas uděluji do doby jeho odvolání (tj. na dobu neurčitou). Jsem srozuměn/a s tím, že se mohu kdykoli odhlásit ze seznamu příjemců newsletteru zasílaného společností Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o., IČ: 06771173. Odhlášení provedu kliknutím na tlačítko „odhlásit odběr“, které je uvedeno v zápatí každého e-mailu obsahujícího novinky.