› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu
NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Institut pro mediaci a pracovní vztahy
Každý konflikt může mít správný konec
Konflikty mezi zaměstnanci bývají v dynamickém pracovním prostředí mnohdy nevyhnutelné. Důležité ale je k nim správně přistoupit a vhodně je řešit. Pomocníkem může být mediace, jakožto velmi mocný nástroj. Pojďme se podívat na to, jak ji lze v tomto kontextu využít.
V rámci mediace mediátor pomáhá stranám konfliktu otevřít problematické otázky, aby dokázaly dojít ke vzájemně přijatelnému řešení. Mediace může v pracovním prostředí pomoct s celou škálou problémů, jako jsou konflikty mezi kolegy nebo spory mezi zaměstnanci a jejich vedením.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Co mediace není a nedělá
Výhodou mediace je, že see jedná o efektivní způsob, jak konflikty na pracovišti vyřešit rychleji než běžné disciplinární postupy. Díky tomu dochází k menšímu narušení chodu firmy a snižuje se stres, který dlouhodobé spory mohou vyvolat.
Zároveň mediace posiluje kulturu otevřené komunikace a spolupráce. Umožňuje zaměstnancům aktivně se podílet na řešení sporů, čímž zvyšuje jejich odpovědnost a rozvíjí dovednosti potřebné pro zvládání problémových situací.
Z finančního pohledu mediace pomáhá snižovat náklady spojené s formálními stížnostmi, soudními spory či poklesem produktivity. Navíc přispívá k udržení klíčových zaměstnanců, kteří by kvůli neřešeným konfliktům mohli firmu opustit.
Než mediaci do firemního prostředí začleníte, je potřeba celý proces naplánovat a vše vhodně připravit. Nejdříve je na místě vytvořit jasnou politiku a postupy pro mediaci. Definujte si, kdy pro vás bude mediace vhodná a jak o ni mohou vaši zaměstnanci požádat. Nezapomínejte zdůrazňovat, že mediační jednání jsou dobrovolná a rozhodně do nich nelze nikoho nutit.
Klíčovou částí je samozřejmě výběr a školení vhodných mediátorů. Buď se můžete rozhodnout pro vyškolení interních mediátorů z řad zaměstnanců nebo využívat externí mediační služby. Všechny zaměstnance nezapomeňte průběžně informovat o dostupnosti mediace i o tom, jak celý proces funguje.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Podle čeho vybrat kurz mediace
S implementací něčeho nového se pochopitelně mohou objevit i určité překážky. Jednat se může třeba o odpor jednotlivých zaměstnanců k mediaci. Tento odpor však mnohdy pramení pouze z nepochopení mediace a strachu z negativních důsledků.
Překážku vám může pomoct překonat edukace a transparentnost. Můžete například uspořádat informační setkání, kde se mohou zaměstnanci zeptat na cokoliv, co je v souvislosti s mediací zajímá. Je zapotřebí zaměstnance také ujišťovat o tom, že jejich účast na mediaci nemá žádný negativní dopad na jejich kariéru.
Další výzvou, se kterou se můžete potýkat, je nedostatek podpory ze strany managementu. Lze se totiž setkat s tím, že někteří manažeři mediaci vnímají pouze jako ztrátu času. Opět je tedy na místě s tím pracovat a předvést jim, jaké hodnoty pro ně může mediace přinést.
Zajímá vás o mediaci více? Nebo chcete absolvovat kurz mediace a naučit se sami prakticky používat jednotlivé mediační techniky? Vyberte si z nabídky našich kurzů se srozumitelným výkladem.
© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
…ať už vám žádný tip a rada neunikne.
Beru na vědomí, že odesláním žádosti o zařazení do seznamu příjemců newsletteru dávám výslovný souhlas ke zpracování mých osobních údajů – e-mailové adresy. Tento souhlas uděluji do doby jeho odvolání (tj. na dobu neurčitou). Jsem srozuměn/a s tím, že se mohu kdykoli odhlásit ze seznamu příjemců newsletteru zasílaného společností Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o., IČ: 06771173. Odhlášení provedu kliknutím na tlačítko „odhlásit odběr“, které je uvedeno v zápatí každého e-mailu obsahujícího novinky.