› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu
NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Institut pro mediaci a pracovní vztahy
Každý konflikt může mít správný konec
Mediace má v českém právním řádu své místo již více než 12 let. Přesto ale existuje řada lidí, kteří neví, co přesně si pod pojmem mediace představit. Pojďme se podívat na to, co mediace není a s čím si ji tedy určitě neplést.
Myslíte si, že i na mediaci je potřeba přijít s důkazy, které následně mediátor bude posuzovat? Tak tomu není. Mediaci určitě nelze srovnávat se soudním jednáním. Úkolem mediátora není suplovat roli soudce. Proto nehodnotí žádné důkazy, nezabývá se svědeckými výpověďmi ani neposuzuje oprávněnost nároku.
Stejně tak do mediace nepatří jakékoliv názory mediátora na to, jak by mohl soud nebo jiný orgán posoudit důkazy nebo jak by mohl asi rozhodnout.
V mediaci se nerozebírá to, kdo v minulosti udělal chybu, kvůli níž celý konflikt vznikl. Mediátor by vždy měl dodržovat pravidlo nestrannosti. A to se projevuje kromě jiného tím, že nesympatizuje ani s jednou stranou konfliktu. Mediátor pomáhá oběma stranám porozumět událostem z minulosti a jejich důvodům, aby mohly učinit informované rozhodnutí o tom, jaké řešení bude pro jejich budoucnost nejvhodnější.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Co dělat, když klient na mediaci lže
Mediátor klientům nenabízí rady, jak svůj spor řešit. U některých začínajících mediátorů je často patrné, že si už během prvních minut mediace „myslí,“ že znají nejlepší řešení pro klienty, a během procesu se soustředí na to, jak by problém vyřešili oni sami.
Zkušený mediátor naopak nepředpokládá, jaké řešení by mohlo být pro konkrétní klienty v dané situaci ideální, a ani se tím nezabývá. Místo toho vede proces tak, aby klienti sami mohli objevit řešení, které pro ně bude nejvhodnější.
Pokud jeden z klientů za mediátorem přijde s tím, aby mu pomohl přesvědčit druhého klienta o své pravdě, měl by jej mediátor velmi rychle zastavit. A vysvětlit mu, že manipulace do mediace rozhodně nepatří. Stejně tak by se zde neměl objevit žádný nátlak či výhružky.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Proč tolik lidí nedokáže říct NE
Mediátor není odborníkem na lidskou psychiku. Jeho úkol spočívá v pomoci klientům pochopit jejich konflikt a umožnit jim najít smysluplné řešení. Pokud se během mediace stane, že mediátor překročí své pravomoci a začne vykonávat roli, která mu nepřísluší, mají klienti právo podat stížnost na Ministerstvo spravedlnosti, které dohlíží na práci zapsaných mediátorů.
Zajímá vás více o pravidlech mediace? Chcete se naučit prakticky využívat jednotlivé mediační techniky? Vyberte si z nabídky profesionálních kurzů mediace.
© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
…ať už vám žádný tip a rada neunikne.
Beru na vědomí, že odesláním žádosti o zařazení do seznamu příjemců newsletteru dávám výslovný souhlas ke zpracování mých osobních údajů – e-mailové adresy. Tento souhlas uděluji do doby jeho odvolání (tj. na dobu neurčitou). Jsem srozuměn/a s tím, že se mohu kdykoli odhlásit ze seznamu příjemců newsletteru zasílaného společností Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o., IČ: 06771173. Odhlášení provedu kliknutím na tlačítko „odhlásit odběr“, které je uvedeno v zápatí každého e-mailu obsahujícího novinky.