NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více

Každý konflikt může mít správný konec

Ať už vám
nic neunikne
Facebook YouTube

Laická vs. profesionální mediace: příklady z reálné praxe

profesionální mediace

Když mi někdo řekne, že mediaci dělá intuitivně, způsobí mi téměř zástavu srdce. Proč s tímto nesouzním? Proč je v mediaci nutné dodržovat stanovené postupy a důležité principy?

Pravidla mediace

Mediace, jakožto profesní obor, se řídí stanovenými pravidly či principy a využívá konkrétní postupy. Stejně tak platí, že pro mediaci je řada postupů a přístupů tabu. Ostatně stejně jako to platí pro řadu jiných profesí.

Mediace opravdu není pohodový pokec se stranami řešícími nějaký spor. Smyslem mediace není říct klientům, co si myslíte a navést je na vaši cestu k vyřešení sporu. To je naprosté nepochopení procesu mediace. Intuice nemá v řešení sporu co dělat. Vytáhnout totiž musíte své dovednosti.

Dobře odvedená mediace může působit vlastně jako docela nenucený rozhovor s lidmi ve sporu. Jenomže za oponou nestojí intuice mediátora. Ale naopak hodiny a hodiny studování tématu, tréninku postupů a momentů naštvanosti, když uděláte chybu. 

Tohle vše ale ani klient, ani nikdo další zvenčí, nevidí. Pokud je tomu tak, pak jste odvedli opravdu dobrou práci.

Může být laik dobrým mediátorem?

Laici prohlašující se za mediátory svým chováním mnohdy podkopávají důvěryhodnost tohoto oboru. Zakoupením a přečtením sbírky zákonů se z vás taky nestane právník. Ruku na srdce – nechali byste se někým takovým zastupovat u soudu? 

Mediace je u nás stále mladý obor a veřejnost o něm nemá většího povědomí. A když ano, jejich představy jsou často zkreslené. Výsledkem jsou situace, kdy si člověk najme laického mediátora, jenž o postupech, principech a pravidlech mediace nemá ani zdání. A své rady a řešení sype z rukávu.

Z mediace je pak takový klient samozřejmě zklamaný. A nejspíš se jakékoliv mediaci v budoucnosti vyhne velkým obloukem. Tím pádem ani nebude mít možnost si uvědomit, že se ve skutečnosti o profesionální mediaci nejednalo.

Kde se obvykle stává chyba? Mediátor řešení uspěchá tím, že hned řekne, co si myslí a co mají či nemají klienti dělat. Jenomže mediátor není žádný ředitel zeměkoule. Mediace má stranám pomáhat, aby si samy ujasnily své potřeby.

A co když se pak takoví lidé dostanou k profesionálnímu mediátorovi? Jsou naštvaní, že nedostali jednoduchou radu, kterou by se mohli řídit. Jenomže skutečný mediátor není autorita k rozdávání rad. Je prostředník, díky němuž si strany ve sporu uvědomí svou odpovědnost za řešení, a že další postup záleží na jejich vlastním rozhodnutí.

profesionální mediace = řešení sporů

Jak to v mediační praxi nemá vypadat

Příklad 1

„Vždyť vy nemáte k dispozici ani náš spis od soudu. Jak tedy můžete rozhodnout? Minulý mediátor si spis nastudoval a případ konzultoval se soudcem. Ten mu řekl o dalším postupu a nás pak mediátor vedl tímto směrem.“

V tomto příkladu vidíte nejen intuitivní mediaci, ale zjevně i intuitivní soudnictví. Neodborná mediace ale umí také ublížit. To ovšem laický mediátor už nevidí. Pocity ublížení po takové „mediaci“ totiž prožívají strany sporu. Jak spolu pak mají v dalším životě vycházet?

Příklad 2

Volá mi zájemcetrénink mediace. Když se zeptám, u koho absolvoval základní kurz mediace, dostane se mi odpovědi:

„Na žádném kurzu jsem nebyl, ale klienty mediuuju normálně. Kurz nepotřebuju, stačí mi jen trénink.“

Ptám se, na základě čeho je přesvědčený, že právě tohle je mediace. Odpovídá mi, že vlastně neví, že prostě řeší spory.

Dobře, zkusím ho otestovat z praxe a ptám se, jak by řešil spor, kdy přijde klient a říká:

„Dodali mi zboží nejenom pozdě, ale i ve špatné kvalitě! Já s touto firmu fakt končím. Dám jim 2 dny, aby to dodali v pořádku. Ale jestli ne, budu chtít penále a tak jako tak končím. Co mi poradíte?“

Jak by laický mediátor řešil takový spor? Sdělil klientovi, že jde o chybu v komunikaci z jeho strany s tím, že i v případě změny dodavatelské firmy to asi bude stejné.

Co se právě stalo? Mediátor klientovi řekl, že si po letech podnikání ani nedokáže dobře domluvit objednávku zboží.

Jak k tomu přistoupí profesionální mediátor? Třeba takto:

„Pochopila jsem to tak, že jste objednané zboží dostal se zpožděním a v horší kvalitě, než jste si objednal. A to vám způsobilo problémy, je to tak? Co konkrétně to pro vás znamenalo?“

Nedělejte laickou, ale profesionální mediaci

Naučte se principy, pravidla a konkrétní postupy, jak dělat špičkovou, profesionální mediaci. Máte na to! Absolvujte minimálně základní kurz mediace a pak další kurzy, které vám pomohou stát se odborníkem na svém místě.

› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu

Chci upozornit

Rady, tipy a informace k řešení konfliktů a vztahů na pracovišti

Všechny články

© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby